Betere bestralingsbehandeling bij terugkerende prostaatkanker

De inwendige bestraling bij terugkerende prostaatkanker blijkt sneller en patiëntvriendelijker te verlopen door een speciale vorm van verdoving. De procedure kan in Haaglanden Medisch Centrum (HMC) in Den Haag nu binnen 2,5 uur worden afgerond, terwijl dit voorheen een dagbehandeling was. De nieuwe methode is geschikt voor patiënten bij wie de tumor in de prostaat na een eerdere behandeling is teruggekeerd.

In de nieuwe methode krijgt de patiënt een kortwerkende ruggenprik. De behandeling gebeurt volledig op de afdeling radiotherapie, in plaats van op de operatiekamer. De patiënt ligt direct op de juiste plek en in de juiste positie voor de bestraling en wordt niet meer verplaatst. Door de kortwerkende pijnstilling is de patiënt na de ingreep sneller op de been en kan hij eerder naar huis.

Nieuwe methode bij prostaatkanker

De behandeling duurde eerst langer, omdat de voorbereiding op de operatiekamer begon en de patiënt vervolgens naar verschillende afdelingen werd verplaatst. Patiënten kregen als pijnstilling een langwerkende ruggenprik. Daarvoor moesten ze een groot deel van de dag plat blijven liggen met de geplaatste bestralingsnaalden in hun onderlichaam om te voorkomen dat ze verschuiven.

Behandeling prostaatkanker op de afdeling

Nu wordt een speciale kortwerkende vorm van de ruggenprik toegepast. Deze lokale vorm van verdoving beïnvloedt niet het gevoel en besturing van de benen. Patiënten krijgen ‘s ochtends de ruggenprik van een anesthesist op de verkoeverkamer. Na deze procedure wordt de behandeling volledig gedaan op de afdeling radiotherapie. De patiënt wordt niet meer verplaatst. Het risico op het verschuiven van de naalden voor de bestraling is minimaal.

Lees meer op de website van Haaglanden MC.

Meer informatie over prostaatkanker