Afvallen bij obesitas door een maagverkleining

Mensen met overgewicht lopen meer risico op grote gezondheidsproblemen door corona. Dat geldt nog meer bij obesitas: ernstig overgewicht. Afvallen helpt om de risico’s te verkleinen. Maar hoe verlies je gewicht bij obesitas?

Body Mass Index

In ons land heeft bijna de helft van de mensen matig overgewicht, en bijna 14% lijdt aan obesitas. Het is een ernstige vorm van overgewicht waarbij de Body Mass Index (BMI) hoger dan 35 is. BMI is een maat die de verhouding tussen het lichaamsgewicht en de lichaamslengte laat zien. Een gezond BMI ligt tussen de 18,5 en 25. Deskundigen zien obesitas steeds vaker als een chronische ziekte. De grote hoeveelheid vet in het lichaam kan namelijk leiden tot diabetes, een hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, hart- en vaatziekten, gewrichtsproblemen en zelfs kanker.

Obesitas en corona

Inmiddels is bekend dat mensen met obesitas ook een grotere kans hebben om ernstig ziek te worden of te overlijden door corona. Van alle coronapatiënten op de intensive care (IC) heeft 34% obesitas. Maar ook minder overgewicht geeft een verhoogd risico op ic-opname bij besmetting met COVID-19: 78% van de coronapatiënten op die afdeling is te zwaar. Afvallen en zorgen voor een gezondere leefstijl is dan ook het advies van veel artsen.

Afvallen bij obesitas

Voor mensen met obesitas is afvallen echter vaak niet gemakkelijk. Dat komt bijvoorbeeld omdat het overgewicht sporten en bewegen lastiger maakt. Ook is het lichaam gewend geraakt aan het ernstige overgewicht, en verbrandt het minder energie om warm te blijven. Daarnaast kan teveel eten een troost zijn geworden. De meeste mensen met obesitas hebben vaak zelf al veel diëten geprobeerd, voordat ze hulp zoeken bij een arts.

Maagverkleining bij obesitas

Vroeger was een maagband een veel gekozen behandeling bij obesitas. Hierbij maakte de chirurg de maag kleiner met een bandje, zodat de patiënt minder kon eten. Inmiddels is bekend dat een maagband op de lange termijn meestal niet genoeg helpt bij obesitas. Ook veroorzaakte de maagband bij sommige patiënten gezondheidsproblemen. Volgens de World Health Organization (WHO) is een maagverkleining de enige goed werkende behandeling bij obesitas op de lange termijn. Een maagverkleining heet ook wel bariatrische chirurgie. De arts heeft de keuze uit 2 soorten maagverkleiningen: een gastric sleeve of een gastric bypass.

Gastric sleeve en gastric bypass

Bij een gastric sleeve verwijdert de chirurg tot wel 80% van de maag. Er blijft een soort buisvormige maag over. Hier past minder eten in dan in de oude maag. Ook verandert de gastric sleeve de hormoonhuishouding, waardoor de eetlust afneemt. Bij een gastric bypass maakt de arts in de maag een klein maagje. Deze sluit hij aan op de dunne darm. Al het eten komt terecht in de kleine maag. De voeding kan vervolgens alleen langzaam naar de dunne darm, waardoor je minder snel kunt eten. Beide operaties zijn kijkoperaties onder volledige narcose. De meeste ziekenhuizen in Nederland voeren deze operaties uit.

Meer informatie over obesitas