15 weetjes over staar en staaroperatie

Staar komt veel voor bij ouderen boven de 55 jaar. De ooglens is dan niet langer helder, maar troebel. Dit kan het dagelijks leven flink beïnvloeden. Wat moet je weten over staar en staaroperaties?

1. De medische naam voor staar is cataract. In de volksmond noemen we staar ook wel grijze staar of grauwe staar.

2. Bij 55-plussers is staar de meest voorkomende oorzaak van slechtziendheid. Ieder jaar krijgen zo’n 70.000 Nederlanders deze diagnose.

3. Staar komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

4. In de meeste gevallen is staar een gevolg van de normale veroudering. Soms kan staar ook een gevolg zijn van inwendige oogontstekingen, de oogziekte glaucoom of een beschadiging aan het oog door een ongeval.

5. De volgende aandoeningen kunnen het risico op staar vergroten:

6. Staar kan aan één oog voorkomen, maar ook aan allebei de ogen. Wazig zien is het bekendste symptoom van staar. Hier begint het vaak mee. Maar ook deze klachten kunnen voorkomen:

• Last hebben van fel licht;
  • Moeilijker kunnen zien in het donker;
  • Minder kleur zien;
  • Dubbelzien.

8. Eén op de 10.000 baby’s wordt geboren met staar. Dit kan erfelijk zijn, of bijvoorbeeld zijn ontstaan door een infectie in de baarmoeder.

9. Dé behandeling bij staar is een staaroperatie. De chirurg verruilt dan de troebele ooglens voor een kunstlens.

10. In Nederland vinden ieder jaar zo’n 160.000 staaroperaties plaats. De meeste ziekenhuizen voeren die operatie heel regelmatig uit.

11. Bij een staaroperatie hoef je meestal niet onder narcose: de chirurg verdooft het oog plaatselijk. Dit gebeurt bijna altijd met druppels in het oog en een injectie naast het oog.

12. Een staaroperatie duurt heel kort: binnen 10 tot 15 minuten is de chirurg weer klaar.

13. In 98% van de gevallen verloopt het herstel na een staaroperatie snel en zonder complicaties.

14. De nazorg na een staaroperatie bestaat vaak uit oogdruppels om infecties te voorkomen. Ook slaap je de eerste dagen meestal met een kapje op het oog, om het oog in de nacht te beschermen.

15. Een staaroperatie gebeurt altijd aan één oog tegelijk. Is er sprake van staar aan beide ogen? Dan zit er meestal een maand tussen de staaroperatie aan het ene oog en de staaroperatie aan het andere oog.

Vergelijk ziekenhuizen

Heb je klachten die kunnen wijzen op staar? Bespreek het met je huisarts of vergelijk ziekenhuizen die staarbehandelingen aanbieden.

Meer weten?

Lees meer over de herkenning en behandeling van staar. Of bekijk de video van Spaarne Ziekenhuis, waarin wordt uitgelegd hoe een staaroperatie in z'n werk gaat.